Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

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Abstracts SoSe 12

23.05.2012

A joint term structure model approach (Christian Gabriel)

In the present paper, we present an optimal portfolio model for international government bond investment. It is well known and documented in the 'home bias puzzle' that investors can benefit from diversification by investing in foreign equity markets. However, less is known about the benefits of investing abroad in government bond markets. First, we present simple optimal portfolio model (in the mu-sigma sense) based on state-of-the-art joint affine term structure models (joint ATSM's). Second, we show empirically in an out of sample study that a German government bond investor can benefit from adding US government bonds to his portfolio in the period of 1972-2012. We focus on interest rate risk and ,therefor, currency risk is hedged away.

25.04.2012

Journaleinreichung (Julia Müller)
Journaleinreichung.pdf (228 KB)  vom 27.04.2012

Die Abfertigung von Containerschiffen unter Verwendung von Doppelspielen und schiffsinternen Repositionierungen (Frank Meisel)

Das vorrangige Ziel im operativen Management von Seehafencontainerterminals ist die schnellstmögliche Abfertigung der zu bedienenden Schiffe.  Eine Möglichkeit zur Beschleunigung der Be- und Entladeprozesse findet sich in sogenannten Doppelspielen. Hierbei führen die verwendeten Kräne das Laden von Export- und das Entladen von Import-Containern alternierend durch, um Leerfahrtzeiten zu senken. Darüber hinaus lässt sich das temporäre Entladen ungünstig gestapelter Container durch sorgfältig geplante schiffsinterne Repositionierungen vermeiden. Beide Optimierungspotentiale wurden bislang wenig beziehungsweise noch gar nicht wissenschaftlich untersucht. Im Rahmen des Vortrags wird der Stand des Forschungsfeldes
beleuchtet und ein neuartiger Ansatz für die Einsatzplanung von Ladekränen vorgestellt, der beide Möglichkeiten zur Beschleunigung von Schiffsabfertigungen aufgreift. Die grundsätzlichen Ideen des Planungsansatzes werden kurz umrissen und die erzielbaren Einsparungspotentiale aufgezeigt.

Distribution Planning with Intermodal Road/Rail Transport Service Selection (Thomas Kirschstein)

Intermodal rail/road  freight transport constitutes an alternative to long-haul road transports for  the distribution of  large volumes of goods. The paper introduces the intermodal transportation  problem for the tactical  planning of mode and service selection. In the rail mode, shippers either book  train capacity on a  per-unit basis or charter block trains completely. The road mode is used for  short distance haulage to  intermodal terminals and for direct shipments to customers. We analyze the  competition of road and intermodal  transportation with regard to freight consolidation and service cost on a  model basis. The approach  is applied to a distribution system of an industrial company serving  customers in eastern Europe.  The case study investigates the impact of transport cost and consolidation on  the optimal modal  split.

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