Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

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Abstracts WS 2016/17

25.01.2017

Paradoxical thinking: What is it and how can it help to address tensions in corporate sustainability (Prof. Lutz Preuss)

Managerial work primarily consists of noticing and evaluating opportunities and challenges in their business context, yet in doing so they face more information than they can process (March & Simon, 1958). Hence managers need to impose a cognitive frame on the myriads of external stimuli, thereby reducing complexity and ambiguity (Walsh, 1995). The structure of such a cognitive frame can be captured in terms of (1) its elements and (2) the links among them (Suedfeld & Tetlock, 1977). Building on these distinctions, Smith and Lewis (2011) distinguish between two different types of cognitive frames. A first type is based on an alignment logic and tries to eliminate tensions between frame elements by emphasising fit. A second type acknowledges tensions and inconsistencies between frame elements. It emphasises that by using paradoxical thinking managers accept tensions and accommodate conflicting yet interrelated concerns, rather than eliminating them. Taking this work further, Hahn, Preuss, Pinkse and Figge (2014) contrast two ideal types of cognitive frames managers apply to corporate sustainability: managers with a business case frame focus on those environmental and social aspects that align with economic objectives; while managers with a paradoxical frame develop more ambivalent interpretations of sustainability issues. The importance of these differences will be discussed with regard to the management of sustainability challenges in supply chains.

18.01.2017

KUBAS - KOORDINATION UNGEBUNDENER VOR-ORT-HELFER ZUR ABWENDUNG VON SCHADENSLAGEN ( Hans Betke)

Nach Eintreten eines katastrophalen Ereignisses müssen Bewältigungsprozesse auf operativer Ebene eingeleitet werden, um die Sicherheit von Menschen, Systemen und Sachwerten schnellstmöglich wiederherzustellen. Im Fokus der Koordination stehen bisher fast ausschließlich operativ-taktische Einheiten unterschiedlicher Behörden und Organisationen mit Sicherheitsaufgaben (BOS). Die Einbindung ungebundener Spontanhelfer in die etablierten Strukturen wird meist nur am Rande thematisiert. Spontanhelfer spielen in der Katastrophenbewältigung allerdings aus verschiedenen Gründen, wie der steigenden Verbreitung sozialer Medien, der Nutzung mobiler Endgeräte und dem Mitgliederschwund im Ehrenamt eine immer stärkere Rolle, wie sich bei Ereignissen ,wie dem Mitteleuropäischen Hochwasser im Sommer 2013 oder der Flüchtlingswelle im Jahr 2015 gezeigt hat.

Ziel des Projektes „Koordination ungebundener vor-Ort-Helfer zur Abwendung von Schadenslagen“ (KUBAS) ist die Koordination ungebundener, freiwilliger Helfer vor Ort. Insbesondere sollen ihre Potentiale bei der Bewältigung von langanhaltenden, v. a. aus Naturphänomenen resultierenden Großschadenslagen sowie der Herstellung des Status-quo-ante besser nutzbar gemacht werden. Für das Schadensszenario einer Hochwasserkatastrophe wird eine Gesamtlösung entwickelt, die die Aktivitäten freiwilliger Helfer vor Ort mit den Aktivitäten institutioneller Einsatz- und Führungskräfte möglichst effizient und effektiv zusammen führt. Für die bestmögliche Einbindung der Bevölkerung wird ein ganzheitlicher und zyklischer Lösungsansatz über die Phasen der Vorsorge, Bewältigung und Wiederherstellung verfolgt und aktuelle Kommunikationstechnik und IT-gestützte Entscheidungsunterstützung eingesetzt.

07.12.2016

Authority and Democracy in Corporate Governance?(Prof. Dr. Hans van Oosterhout - Rotterdam School of Management (RSM) - Erasmus University Rotterdam)

Abstract

Although McMahon offers a potentially valuable extension of Joseph Raz’s conceptualization of authority by distinguishing three different kinds of authority, this paper argues, first, that his account of the conditions and considerations that would justify managerial authority is problematic because it relies on a conception of reasons for action that excludes precisely the kind of rationality that plays an important role in the explanation and justification of authority in economic organization. This paper explains, second, why McMahon’s thesis of the justificatory similarity of authority in governments and nongovernmental organizations can also be seen to hold for corporate governance of publicly owned firms more specifically. Finally, this paper raises some critical objections against McMahon’s presumption of democratic governance in governments and NGO’s alike. The thrust of these objections is that democratic corporate governance does not make sense in the publicly owned firms because: (1) it will not produce results that are fair or welfare maximizing, and (2) it will undermine the legitimacy of managerial authority in such firms. KEY WORDS: corporate governance, McMahon, Raz, authority, managerial democracy, economic theory of the firm.

16.11.2016

Tourenplanung kantenorientierter Rundreiseprobleme (Thomas Hildebrandt)

Bei der Zustellung von Printmedien müssen die Straßen eines Zustellbezirkes, die einen Bedarf besitzen, bearbeitet werden. Die Zustellung beansprucht dabei eine bestimmte Zeit für das Durchlaufen und Bearbeiten der Straßen. Die Planung des Zustellprozesses gliedert sich hierbei in die Zustellgebietsbildung, die Bestimmung der Anzahl an Zustellern je Zustellgebiet und die Tourenplanung für die einzelnen Zusteller.

Im Rahmen des Vortrags wird das Tourenplanungsproblem für ein Zustellgebiet als ein kantenorientiertes Rundreiseproblem modelliert. Dabei werden Formulierungen mit und ohne Depotvorgabe voneinander abgegrenzt und es wird ein entwickeltes Modell vorgestellt und anhand von kleinen Testinstanzen validiert.

26.10.2016

The complementarity between CSR disclosures and the use of CSR-based performance measures in CEO annual incentive contracts (Frau Prof. Grabner)

Abstract

Given the increasing attention that society pays to a more sustainable lifestyle, also businesses are pressured more and more into demonstrating socially responsible business conduct, and feel the need to communicate their CSR-related efforts to their stakeholders. Firms can do so by voluntarily disclosing their CSR-related activities in CSR reports or by incorporating CSR-related performance measures in executives’ compensation contracts. In this study, we examine the relationship between these two mechanisms, and argue that CSR disclosures and the use of CSR-based performance measures are complements. We further argue that the proposed complementarity is not uniform, but varies with the context. In particular, we hypothesize that firms in industries with relatively high competition and firms facing higher credibility issues (i.e., firms in industries that are often blamed to be “green-washing”) show stronger complementarity between the two mechanisms. Using hand-collected data to capture disclosure intensity of CSR reports and the use of CSR-related performance measures in CEO contracts, we find evidence that is largely consistent with our predictions.

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